Na czym polega regeneracja turbosprężarek?

Turbosprężarka to często spotykany element układu zasilania silnika spalinowego. Do niedawna powszechnie spotykany głównie w silnikach wysokoprężnych i samochodach sportowych, jednak od jakiegoś czasu stosowana także w popularnych samochodach benzynowych. Turbosprężarka wykorzystuję energię spalin produkowanych przez silnik do napędzania sprężarki, która zwiększa ilość powietrza dostępną do spalania paliwa, a tym samym podnosi dostępną moc silnika.

Ekstremalne warunki pracy (temperatura spalin, bardzo wysokie prędkości wirowania elementów, nawet kilkaset tysięcy obrotów na minutę), połączone z często nieodpowiednim użytkowaniem mogą prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki i wtedy niezbędna jest jej regeneracja lub wymiana.

Przyczyny uszkodzeń turbosprężarki

Podstawowym powodem uszkodzenia turbosprężarki jest jej przebieg. Praca we wspomnianych już, ekstremalnych warunkach, z czasem musi prowadzić do zużycia niektórych elementów, jednak często następuje to o wiele za szybko. Najczęściej powodem wówczas jest awaria jednego z ważnych elementów silnika.

Turbosprężarki najbardziej wrażliwe są na problemy z układem smarowania, ponieważ olej silnikowy jest dla turbiny niezwykle ważny. Pełni on dwie funkcje, po pierwsze smaruje osie wirników turbosprężarki, a po drugie chłodzi jej elementy. Wszelkie nieprawidłowości w pracy systemu dystrybucji oleju, niedrożność przewodów olejowych, czy zbytnie zanieczyszczenie oleju spowodowane długotrwałym używaniem bez wymiany, może prowadzić do zniszczenia turbosprężarki. Problemem może być także przedostawanie się oleju do układu wydechowego spowodowane nieszczelnościami w układzie korbowo-tłokowym, może to prowadzić do powstawania nagarów, które mogą uniemożliwić pracę turbiny.

Na zużycie turbosprężarki może mieć wpływ także styl jazdy. Przejeżdżanie długich odcinków z małą prędkością obrotową, powoduje, że turbosprężarka nie pracuje, a silnik produkuje zwiększoną ilość sadzy i innych zanieczyszczeń. Sadza osiada na stojących elementach turbiny i uniemożliwia jej pracę.

Regeneracja turbosprężarek krok po kroku

Zakłady zajmujące w których prowadzona jest regeneracja turbosprężarek, zwykle pracują według tego samego ustalonego schematu działania, który prowadzić ma do przywrócenia pełnej sprawności urządzenia. Regeneracja turbosprężarek ma zwykle kilka etapów

  • Wstępna diagnostyka – sprawdzany jest stan i luzy wirnika, poprawność przepływu oleju i działania elementów sterowania (np. zaworów upustowych czy łopatek o zmiennej geometrii).
  • Demontaż i czyszczenie – turbosprężarka rozbierana jest na części. Elementy wewnętrzne czyszczone są za pomocą myjek ultradźwiękowych, natomiast korpus jest piaskowany. Tak przygotowane elementy są weryfikowane pod kątem zużycia i uszkodzeń, pozwala to określić zakres koniecznych napraw, a także często określić przyczynę uszkodzenia, co pozwoli na uniknięcie podobnego problemu w przyszłości.
  • Wymiana uszkodzonych i zużytych elementów – niemal zawsze wymieniane są tuleje obudowy łożyskowania, jednak zwykle dokonuje się wymiany także innych elementów turbosprężarki. Najczęściej łożyska oporowe i ślizgowe, odrzutniki, pierścienie uszczelniające i koła kompresji.
  • Wyważenie wirnika i doważenie układu wirującego – ze względu na ogromne prędkości obrotowe, elementy wirujące w turbosprężarce wymagają bardzo dokładnego wyważenia. Nawet minimalne bicie lub nierównomierność pracy może doprowadzić do rozerwania turbosprężarki, jest to jeden z najważniejszych etapów regeneracji turbosprężarek.
  • Montaż dodatkowych elementów i regulacja – montowane są elementy układu sterującego i inne dodatkowe części, a następnie całość jest regulowana pod względem przebiegu charakterystyki ciśnienia doładowania. Na tym etapie reguluje się zawory upustowe czy zmienność geometrii łopatek.

Tak zregenerowana turbosprężarka praktycznie nie odbiega swoim działaniem od nowej, a zabieg ten jest o wiele tańszy od zakupu dobrej jakości fabrycznie nowej turbiny. Należy jednak pamiętać, że przyczyną uszkodzeń turbosprężarki mogła być niesprawność innych układów silnika, dlatego przed montażem zregenerowanej turbosprężarki należy dokładnie przejrzeć i zdiagnozować stan jednostki napędowej, by nie doprowadzić do szybkiej, ponownej awarii turbiny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *