Ile kosztuje pozycjonowanie w Google i co wpływa na koszty tej usługi?

Strony internetowe, które dopiero co pojawiły się w sieci dopiero muszą stać się popularne wśród użytkowników, aby mogły generować dla firmy jakikolwiek zysk. W ich reklamowaniu przede wszystkim pomagają różnego rodzaju kampanie z zakresu marketingu internetowego, takie jak chociażby pozycjonowanie stron. Usługa ta w ostatnim czasie stała się bardzo modna i wielu przedsiębiorców jest nią zainteresowanych. Jednakże, zanim cokolwiek dowiedzą się o jej specyfice oraz o sposobie jej świadczenia, na początku pierwszym zadawanym pytaniem jest to, ile kosztuje pozycjonowanie w Google i jakiego rzędu mogą to być kwoty miesięcznie.

Czynniki, które najmocniej wpływają na koszt świadczenia tej usługi

Warto wiedzieć już na starcie, że tak naprawdę nikt nam nie da gotowej odpowiedzi, co do cen i konkretnych sum związanych z opłatami miesięcznymi, gdyż po prostu jest to niemożliwe. Każda usługa pozycjonowania zaczyna się od przygotowania indywidualnej oferty pod stronę klienta. W takiej ofercie zostają zaproponowane słowa kluczowe, na które można stronę pozycjonować. W ofercie oprócz propozycji fraz znajdziemy też informację o tym, jaką ilością wyszukiwań w miesiącu charakteryzuje się dana fraza, a także jaka jest jej cena za pozycje w top 10, albo też za pozycje 1- 3, 4- 6 oraz 7- 10. Analizując ofertę oraz branże usług pozycjonowania stron można wymienić następujące czynniki, jakie wpływają na cenę usługi:

  • Charakter samych fraz kluczowych- te o charakterze sprzedażowym z samej definicji generują zyski, a więc są droższe. Często jednak firmie może zależeć nie tylko na frazach sprzedażowych, gdyż celem może być np. zwiększenie ilości unikalnych użytkowników odwiedzających dane strony internetowe w miesiącu.
  • Liczba wybranych słów kluczowych- każde jest wyceniane osobno. Zazwyczaj agencje podejmują współpracę w momencie, kiedy klient wybierze co najmniej 3 z zaproponowanych fraz. Najbardziej optymalną ilość stanowi około 6 fraz kluczowych.
  • Geolokalizacja, a więc to czy frazy mają charakter lokalny czy ogólnopolski. W tym przypadku najdroższe będzie pozycjonowanie stron zakładające kampanię eksportową, a więc na inny kraj niż Polska. W przypadku takiej wyceny wiele zależy od tego, o jaki kraj chodzi.
  • Jak zostało wyżej wspomniane, na cenę wpływa bardzo mocno wyszukiwalność frazy, gdyż ona obrazuje jak bardzo popularne jest dane słowo kluczowe.
  • Konkurencyjność. Czasem jest tak, że agencje posiadają swój własny algorytm wyceny i za konkurencyjność danej branży podwyższają ceny bazowe np. dwukrotnie. Swoją wycenę opierają na własnym doświadczeniu. Każdorazowo można jednak taką konkurencyjność sprawdzić samemu poprzez wpisanie do wyszukiwarki danej frazy w trybie incognito i poprzez sprawdzenie stron z top 10, które się nam wyświetlą. Najlepiej sprawdzić je pod kątem ilości backlinków, reputacji strony, czasu jej pozycjonowania albo też ilości witryn odsyłających. Takie informacje pozwalają zobrazować sobie, jak bardzo będzie trzeba się postarać, aby nasza stron (często świeża, jeszcze nigdzie nie linkowana) mogła przebić tę, która już jest w top 10.
  • Być może w wycenie tego nie widać, ale mniejsze agencje seo mogą brać pod uwagę własne możliwości zadziałania w danej tematyce, a więc to ile linków będą musieli kupić, to czy posiadają odpowiedniej mocy zaplecze, czy mają copywriterów, którzy poruszają się w danej dziedzinie. Zazwyczaj problem ten nie istnieje w przypadku naprawdę dużych agencji seo o ugruntowanej pozycji.
  • Na końcu bardzo duży wpływ na cenę ma sposób rozliczania tej usługi. Jeśli zostanie nam zaproponowany abonament- będziemy dokładnie wiedzieć ile miesięcznie zapłacimy. W przypadku popularniejszego i korzystniejszego dla klienta rozliczania się za efekt- będziemy znali maksymalne ceny za wybrane frazy w sytuacji, kiedy we wszystkie dni w miesiącu byłyby one na umówionych pozycjach, a więc w top 10. Natomiast nie zawsze tak jest i te koszty wówczas są automatycznie niższe. Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę, że przez pierwsze 3- 4 miesiące nie będzie jeszcze żadnych efektów, a to oznacza brak jakichkolwiek płatności.
  • Koszty dodatkowych usług, np. wykonania optymalizacji strony lub contentu.

Kiedy mogę stwierdzić, że to mi się opłaca?

Zastanawiając się, ile kosztuje pozycjonowanie w Google warto więc zwrócić się o darmową wycenę do kilku agencji. Następnie najlepiej porównać oferty agencji oferujących pozycjonowanie stron, a także warunki zawieranych umów. Potem najlepiej samemu zastanowić się, ile jest dla nas wart jeden użytkownik, który trafi do nas z pozycjonowania stron- można to zrobić na podstawie danych z analityki strony o ruchu i konwersjach w porównaniu do ilości sprzedanych produktów lub usług w miesiącu. Zestawiając to, ile taki użytkownik u nas kupił będziemy wiedzieć ile możemy za niego zapłacić, aby uzyskać zwrot z inwestycji. Np. jeśli z 10 unikalnych użytkowników 1 dokonuje zakupu usługi podstawowej za 100 zł to oznacza, że każdy przyrost nowych użytkowników na stronie o 10 osób to zarobek około 100 zł. Najmocniej odczuwają to przedsiębiorcy, którzy sprzedają bardzo drogie usługi, np. stworzenia strony internetowej za 3000 zł – wówczas niejednokrotnie wystarczy jeden klient więcej w miesiącu, aby pokryć z nawiązką koszt zatrudnienia agencji seo do prowadzenia takich działań marketingowych jak pozycjonowanie stron.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *