Analiza składu ciała – na czym polega?

Jeżeli jesteś aktywny fizycznie i zdrowo się odżywiasz, jednak ciągle odczuwasz niepewność, czy na pewno dobrze to wpływa na Twój organizm. Nie dowiesz się tego ze swojej wagi, a dzięki analizie składu ciała. Monitorowanie składu ciała w trakcie odchudzania umożliwia bieżące kontrolowanie jego skuteczności. Jak wygląda analiza składu ciała? Odpowiadamy w niniejszym artykule. Zapraszamy serdecznie do wnikliwej lektury!

 

Analiza składu ciała – dlaczego warto?

Analizator składu ciała umożliwia dokładne określenie wpływu stosowanej diety oraz łączonych z nią ćwiczeń na organizm. Dzięki takiej analizie możliwe jest modyfikowanie planów treningowych oraz przyjmowanych posiłków w zależności od potrzeb. Ciągłe ważenie się daje nam do zrozumienia, iż powinniśmy zgubić kilka zbędnych kilogramów, nie uzmysłowi jednak, dlaczego waga zatrzymała się na danym poziomie.

Nie każdy potrafi zrozumieć, iż osoby znacznie różniące się wyglądem, mogą ważyć tyle samo. Przykładowo, zarówno kulturysta, jak i otyły mężczyzna prowadzący siedzący tryb życia, mogą ważyć po np. 85 kilogramów. Warto jednak wiedzieć, iż u osoby pierwszej na masę ciała składa się głównie tkanka mięśniowa, która powiększyła się w wyniku ćwiczeń oraz trzymania się diety. Natomiast druga osoba może cierpieć na otłuszczenia narządów albo posiadać znacznie za dużo wody w organizmie. Bardzo ważne jest ustalenie, jaka jest przyczyna otyłości. Aby tego dokonać, poleca się wykonanie analizy składu ciała.

Analiza składu ciała – jak jest wykonywana?

Jak wygląda analiza składu ciała? Analiza bio-impedancji ciała polega na przepływie prądu przez ciało o bezpiecznym dla człowieka natężeniu. Warto wiedzieć o tym, iż prąd znacznie lepiej przepływa przez mięśnie, kości i wodę niżeli przez tkankę tłuszczową. Wynika to z tego, iż tkanka tłuszczowa zawiera w sobie niewielką ilość wody. Dlatego jest ona oporna i można ją wyróżnić w trakcie tego badania.

Sam proces podczas którego sygnały elektryczne o niskim poziomie przepływają przez ciało nie jest dla badanej osoby odczuwalny, jednakże osoba taka powinna stanąć na analizatorze gołymi stopami, bez odzieży wierzchniej i metalowych akcesoriów czy części garderoby.

Kiedy wysyłany przez diody elektryczny sygnał dopływa do tkanki tłuszczowej, napotyka opór, nazywany impedancją. Wyniki składu ciała są podawane w procentach i kilogramach, a ich obliczanie przebiega dzięki zastosowaniu różnych formuł matematycznych.

Przygotowanie do analizy składu ciała

Przed przystąpieniem do badania, należy wiedzieć kilka istotnych kwestii. Aby uzyskać jak najbardziej wiarygodne wyniki, powinno się:

  • przystąpić do badania z pustym pęcherzem,
  • wykonać pomiar na boso,
  • w przypadku kobiet – nie dokonywać badania w trakcie trwania menstruacji,
  • na dobę przez analizą nie spożywać kofeiny, która jest zawarta w wielu napojach takich jak kawie, herbacie czy napojach energetycznych,
  • na dobę przed badaniem nie spożywać alkoholu,
  • 12 godzin przed pomiarem zrezygnować z intensywnych treningów,
  • przyjść na badanie na czczo (z rana) albo 4-6 godzin po ostatnim posiłku (popołudniu).

Analizator składu ciała InBody – wysoka skuteczność

Jednym z popularniejszych analizatorów składu ciała jet analizator InBody. Jego zdecydowaną zaletą w porównaniu do innych urządzeń tego typu jest fakt, iż gwarantuje on dokładność pomiarów w wysokości 98% oraz nie korzysta z danych biometrycznych takich jak typ sylwetki, wiek czy płeć. Jeżeli zastanawiasz się na dokonaniem zakupu analizatora składu ciała, produkt firmy InBody na pewno będzie trafionym wyborem.

Analiza składu ciała – czego można się z niej dowiedzieć?

Przed rozpoczęciem treningu na siłowni warto skorzystać z analizatora składu ciała. Jakie dokładnie parametry sprawdza?

  • stopień otłuszczenia narządów – tłuszcz osiadający wokół narządów wewnętrznych jest pierwszym krokiem do wielu poważnych chorób takich jak nadciśnienie, cukrzyca typu II czy zwiększonego poziomu cholesterolu,
  • zawartość tkanki tłuszczowej – odpowiedni wynik to 15-18% w przypadku mężczyzn oraz 16-20% u kobiet. To bardzo ważny czynnik, który umożliwia zdiagnozowanie nadwagi lub otyłości,
  • procent wody – zarówno u kobiet jak i u mężczyzn powinien mieścić się w przedziale 45-60%. Wskaźnik ten umożliwia poznanie faktu, jakim jest ogólna zawartość wody w organizmie,
  • masa mięśniowa – bardzo często pojawia się ona u osób ćwiczących w celu schudnięcia. Nie jest to niczym zaskakującym – jest ona cięższa niż tłuszcz i jeśli jej przybywa, to znaczy, że ćwiczenia oraz łączona z nimi dieta są efektywne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *